De Eco Corner
Datum: 2022
Vorm: Teamverband
Applicatie: App/Experience
Opdrachtbeschrijving
Van de opdrachtgevers Icemobile & clubleaf hebben ik en mijn teamgenoten de opdracht gekregen om een foodretailer uit te kiezen en om voor dit bedrijf een interactief product te creëren waarvan de klanten milieubewustere keuzes gaan maken.
‘‘Hoe kunnen we waarde bieden aan de Sligro om klanten te helpen duurzamere keuzes te maken, zonder hun huidige gedrag te verstoren.’’
Hierbij was de ontwerpvraag:
Hieruit kwam de Eco corner: Een duurzame hoek in de Sligro die bedrijven helpt bij het verduurzamen van hun keuken/kantine
Dit is een samenwerkingsproject die verliep over 20 weken. Hierbij zat ik in een team met 3 medestudenten.
Mijn rol
Ik had geen specifieke rol binnen het team, we deden alles samen en verdeelde het werk onder ons.
Wel hebben we gekeken naar iedereen zijn sterke en zwakke punten en op basis daarvan hebben we de taken verdeeld.
Zo is mijn sterkepunt deskresearch, maar ben ik minder goed in fieldresearch, dus werd ik onderverdeeld in een onderdeel binnen fieldresearch. Hierbij heb ik gekozen voor een interview met klanten die fysiek boodschappen doen in de Sligro.
*Ik wil graag vertellen dat wij midden in ons project een kill your daling hebben uitgevoerd op het concept en op de doelgroep.
Dit leidde tot veel stress bij mij en mijn teamgenoten, daardoor is het proces ook krom verlopen.
Ik zal de eerste doelgroep en concepten minder gedetailleerd uitleggen vervolgd door de uiteindelijk doelgroep van het project.
Research fase
In de research fase heb ik een interview gehouden met mensen die fysiek inkopen doen bij de Sligro om erachter te komen wie er fysiek bij de Sligro komen en of ze al wat weten van duurzaamheid.
De mensen die er komen zijn vooral ouderen en volwassenen die op grote aanbiedingen afgaan. Ze weten zelf nog niet veel van duurzaamheid af en de Sligro helpt hun daar ook niet bij. Ze weten niet waar ze op moeten letten bij duurzaam inkopen.
Hierbij hebben we de doelgroep vastgesteld: klanten die fysiek inkopen doen bij de Sligro.
Helaas had ik de empathie map verkeerd aangepakt.
Vervolgens heb ik een empathie map gemaakt om achter de pijnpunten en kansen te komen van de doelgroep. Zo weet ik waar ik op in kan spelen om het beste product voor hen op tafel te leggen.
Je hoort 1 op 1 met de doelgroep aan tafel te zitten en hen een situatie voor te leggen en te vragen wat ze denken, voelen, zeggen en doen. Dit heb ik iets anders aangepakt. Ik heb onze 3 belangrijkste inzichten gepakt en daarop keken wat ze doen, dachten, voelen. De empathie map was wel bruikbaar tot een zekere zin, maar niet accuraat met wat de doelgroep denkt, doet en voelt
Define fase
Naast dat ik een Interview heb gehouden en een empathie map heb gemaakt, hebben mij teamgenoten ook methodes uitgevoerd voor de research fase.
Hieruit hebben wij als team de belangrijkste inzichten gehaald en statement cards van gemaakt.
Vervolgens heb ik ontwerprichtlijnen opgesteld die ik met de Hoe kunnen wij vragen heb gemaakt. Hierbij zet je je statements om naar “hoe kunnen wij” vragen zodat we daar een oplossing op kunnen verzinnen.
Er zijn 10 'Hoe kunnen we'-vragen voortgekomen. We hebben de beste 4 gekozen door te elimineren wat sterk op elkaar lijkt en wat voor ons het meest interessant leek om te bereiken voor dit product (donker roze sticky notes).
Vervolgens hebben wij deze omgezet in ontwerprichtlijnen
Duidelijk maken - Met ons ontwerp moeten klanten onderscheid kunnen maken tussen niet-duurzaam en duurzaam helder zijn
Aantrekkelijk - Ons ontwerp moet duurzame keuzes aantrekkelijk maken
Stimulerend – Ons ontwerp moeten klanten stimuleren duurzame keuzes te maken
Energiek & enthousiast – Ons ontwerp moet dezelfde energie dragen als de enthousiaste medewerkers.
Uiteindelijk moesten er 3 concepten ontwikkeld worden voor onze tussentijdse presentatie.
Dit hebben we als team met de Crazy wishes methode aangepakt en er kwamen vele ideeën uit maar we hebben er 3 uitgekozen waarin wij het meesten potentie zagen:
De smart cart (winkelwagen die laat zien welke producten duurzaam zijn en welke niet)
De slig-bro (een handscanner die laat zien wat een beter duurzaam alternatief is)
De duurzame scorebord (Bord bij de ingang van sligro die je duurzame vooruitgang laat zien)
Feedback:
De doelgroep was niet duidelijk, omdat de sligro bedoeld is voor ondernemers.
Geen van de concepten spraken aan omdat alles inzetbaar is voor een supermarkt (denk groter omdat we de Sligro hebben gekozen)
Na veel nagedacht te hebben heeft er een kill your daling plaatsgevonden op de doelgroep en de concepten.
Ideate fase
Als team wilden we niet achterlopen op de rest dus hebben we ervoor gekozen om onderzoek te doen naar een nieuwe doelgroep en een nieuw concept te ontwikkelen in de eerste dagen van de ideate fase, zodat we op schema waren voor het prototypen.
Naar aanleiding van de feedback op onze concepten hebben we punt 1 van de feedback toegepast en ons gericht op ondernemers.
Onderzoek
Ik heb een enquête opgesteld voor ondernemers om de bereikbaarheid en duurzaamheidsniveaus binnen de doelgroep te onderzoeken.
Hieruit kwam dat vele ondernemers nog niet ver gevorderd zijn op het gebied van duurzaamheid in hun kantine. Dit bood een kans om hierop in te spelen,
Hieruit kwam ook dat de ondernemers goed bereikbaar waren en hebben we deze vastgesteld als onze doelgroep
Nieuwe doelgroep: ondernemers van kleine bedrijven met minder dan 50 werknemers die in de retail werken en fysiek boodschappen doen bij de Sligro
Define
Met de uitkomsten van de enquete hebben we als team een brainstorm sessie gestart voor nieuwe concepten rondom het thema: duurzaamheid binnen kantoor kantines
Nieuw concept:
De smart kitchen: Een hoek in de Sligro waar duurzame keuken apparaten ten toon staan gesteld waarbij je je huidige apparaat kan vergelijken met een duurzaam alternatief.
Er is een low-fidelity prototype gemaakt van de smart kitchen en deze is getest bij mede-studenten. Hier kwamen allemaal positieve reacties uit:
“Leuke experience.
Cool dat je er doorheen kan lopen.
Ik zie veel potentie.”
Uiteindelijk heb ik een interview afgenomen bij de doelgroep om erachter te komen wat ze belangrijk vinden in het leven en aan hun werk.
Hier ontstonden 3 waardes uit die gebaseerd zijn op de waarden cirkel van Schwartz. Met deze waardes zullen we nieuwe ontwerprichtlijnen opstellen die aansluiten bij de nieuwe doelgroep en concept.
Belangrijkste waardes: rijkdom, onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid
De waarde rijkdom is gekoppeld aan richtlijn 5
De waarde onafhankelijkheid is gekoppeld aan richtlijn 3
De waarde verantwoordelijkheid is gekoppeld aan richtlijn 4
Prototyping & testen
Na al het onderzoeken ben ik gaan prototypen. Na elk gemaakte prototype hebben we een usability test eraan gekoppeld zodat we feedback konden ontvangen van de doelgroep en het beste product op tafel konden leggen.
Ik heb in totaal 5 prototypes doorlopen:
Mid-fidelity 1 - usability test
Mid-fidelity 2 - usability test
High-fidelity 1 - usability test
High fidelity 2 - usability test
High-fidelity 3 - usability test
Mid-fidelity 1 was de eerste digitale prototype van de ecocorner. Deze hebben we gezamenlijk gestest. De belangrijkste feedback die we hadden gekregen is dat er een uitleg in het prototype moet zitten hoe je de corner doorloopt. Dit hebben we verwerkt in mid-fidelity 2
Bij mid-fidelity 2 kwam ik erachter dat de uitleg veel te lang is en dat ondernemers hun aandacht zullen verliezen hierbij. Het moest korter gemaakt worden. Dat werd verwerkt in high-fid 1
Ik was aanwezig bij het testen van high fidelity 1. Hierbij heb ik persoonlijk de test afgenomen met een werknemer in de bijkorf. Dit viel niet onder onze doelgroep, maar we hadden niet veel tijd meer om het project af te ronden. Dit was dus wel een leermoment voor mij om een bereikbaarder doelgroep te kiezen.
Bij deze test lag de focus voor al op de flow en of de doelgroep nog tegen iets aanliep.
Uiteindelijk heb ik nog feedback mogen ontvangen die verwerkt is in de laatste twee prototypes.
Ontwerpresultaat
De Eco Corner
Een fysieke hoek in de Sligro waar ondernemers gemotiveerd en geholpen kunnen worden bij het aanschaffen van apparaten voor hun bedrijfskantine.
In deze corner staan duurzame kantine apparaten. Als u er geïnteresseerd in bent kunt u het toevoegen aan uw sligro pas en op het eindscherm wordt uw huidige apparaat vergeleken met het duurzaam alternatief
Hierbij wordt gekeken naar de verminderen in CO2 uitstoot en hoeveel centjes u bespaard op uw energie rekening.
Het concept is van toepassing op de doelgroep omdat de waardes erbij aansluiten (rijkdom, onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid)
Ook zie je onze nieuwe ontwerprichtlijnen erin terug:
Behoud van controle – Dit is te zien in de optie dat je zelfstandig door de Eco Corner heen kan lopen. Zo zijn de ondernemers in controle van hun eigen producten uitkiezen en welk producten ze willen vergelijken.
Verantwoordelijkheidsgevoel – Ons ontwerp moet de gebruiker een verantwoordelijkheidsgevoel geven voor het milieu waardoor zij bereidt zijn te investeren in duurzaamheid. Dit kunt u zien aan de eerste schermen van het prototype. Hierin hebben wij een uitleg geschreven waarom wij de eco corner hebben ontworpen. Hierin ligt de tekst heel erg op jou als ondernemer en de duurzaamheid die hierbij komt kijken. Zo willen wij het verantwoordelijkheidsgevoel opwekken.
Motiverend om kwaliteitsverhoging – Onze gebruiker moet gemotiveerd zijn duurzamer in te kopen doordat zij inzien dat zij zowel kosten besparen als welzijn vergroten. In ons concept zullen wij uitleggen dat als je een product inkoopt dat je het verschil in je energierekening zult zien. Deze zal aanzienlijk verlaagd worden. Ook zal je het geld dat je besteedt aan het product er binnen een paar jaar weer uithalen.
Reacties
Tijdens de eind expo zag iedereen potentie in onze corner. We kregen veel complimenten op het feit dat wij een experience hadden gemaakt. Alle docenten vonden het ook een uitdaging die wij mooi hebben aangepakt.
Als feedback hebben we nog te horen gekregen dat 3 schermen erg veel is voor een corner, mensen raken er in de war van, probeer het allemaal op 1 scherm te doen. Deze feedback zal ik zeker meenemen naar toekomstige projecten
Reflectie
Tijdens deze periode heb ik mezelf zien opstaan en vallen. Zo ben ik achter veel meer methodes gekomen die je kan gebruiken om ideeën op te doen voor concepten.
Voortaan zal ik wel beter onderzoek doen naar hoe bereikbaar de doelgroep is, zodat ik een groter netwerk heb en meer dan 5 personen heb bij wie ik terecht kan.
Ook hoop ik een beter structuur te vinden als ik een kill your daling moet uitvoeren.
Vanaf de ideate fase werd het mij te rommelig. Je plant een kill your darling niet in, maar ik hoop een betere planning hiervoor te vinden/maken als het weer gebeurt.